(619) 338 - 9800

 

اخذ گرین کارت از طریق سرمایه گذاری

راه هاي متعددي براي اخذ ویزای اقامت دائمی ایالات متحده وجود دارد، ولي EB-5 یک فرصت عالی برای بسیاری از ملیت های خارجی است تا بتوانند اقامت دائمی ایالات متحده را به راحتی و در كوتاه ترين زمان بدست آورند. از طریق این روش، شخص سرمایه گذار همراه با همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال خود، واجد شرایط دریافت مجوز اقامت دائم خواهند بود.



برنامه عادی
یک نفر با سرمایه گذاری 000ر500 دلار در مناطق خاص تعیین شده و یا با سرمایه گذاری به میزان 1 میلیون دلار در یک کسب و کار که 10 فرصت شغلی برای 10 کارمند واجد شرایط ایجاد کند، می تواند موفق به دریافت مجوز اقامت دائمی (گرین کارت) از نوع EB-5 شود. ضوابط اصلی دولت امريكا برای این موقعیت عالی عبارتند از:
 
سرمایه گذاری می بایست در یک کسب و کار فعال انجام شود و برخورداری از یک حاشیه امنیت بدون فعالیت نظیر سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار یا خرید ملک پذيرفته نيست.
 
مبلغ سرمایه گذاری شده باید شخصی و از طرف متقاضي تامين شده باشد، اما مبلغ سرمایه گذاری می تواند هدیه ای از طرف شریک متقاضی یا اشخاص دیگر تلقی شود که در این صورت مشمول مالیات متعلقه خواهد بود.
 
کسب و کار در نظر گرفته شده می بایست بعد از 29 نوامبر 1990 تاسیس شده باشد یا سرمایه گذاری به گونه ای باشد که اساس کسب و کار قدیمی را تغییر دهد.
 
مبلغ سرمایه گذاری در صورتی می تواند 000ر500 دلار باشد که کسب و کار دریک منطقه روستایی یا در منطقه ای که نرخ بیکاری بالایی دارد و جزو مناطق مورد قبول اداره مهاجرت است تشکیل شده باشد.
 
ایجاد 10 فرصت شغلی - اگر سرمایه گذاری در یک "مرکز منطقه ای" مشخص شده انجام شود، لزومی به ایجاد شغل بطور مستقیم نیست. در ادامه، برنامه "مرکز منطقه ای" شرح داده شده است.

برنامه مرکز منطقه ای

به منظور تشویق به مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، کنگره امریکا برنامه "مرکز منطقه ای" را در سال 1990 به تصویب رساند. بر اساس این برنامه سالانه 000ر3 ویزا به افراد متقاضی که حداقل به میزان 000ر500 دلار در مراکز منطقه ای تعیین شده سرمایه گذاری کرده اند، اختصاص یافته است. در برنامه "مرکز منطقه ای"، سرمایه گذار ملزم نیست تا شخصا به استخدام 10 نفر کارمند مبادرت ورزد. در عوض، کافی است تا از طریق سرمایه گذاری او، به طور غیر مستقیم 10 فرصت شغلی یا بیشتر ایجاد شده باشد.
"
مراکز منطقه ای" واحدهای عمومی یا خصوصی هستند که در زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی تلاش می کنند. افزایش صادرات، بهبود درآمدزایی محلی، اشتغال یا افزایش سرمایه گذاری های محلی، از جمله موضوعات فعالیت این مراکز است.
حداقل سرمایه گذاری لازم در مراکز منطقه ای ، مبلغ 000ر500 دلار است. بر اساس مقررات EB-5 ، این مراکز در مناطق روستایی یا مناطقی که نرخ بیکاری در آن بالاتر از متوسط کشور است تعیین و مشخص شده اند.در سال 2003، کنگره امریکا به اداره مهاجرت اختیار داد تا پرونده های درخواست سرمایه گذاری از طریق EB-5 در مراکز منطقه ای را بررسی و اولویت بندی نماید. با استفاده از این روش و سرمایه گذاری در مراکز منطقه ای دارای مجوز از اداره مهاجرت ایالات متحده، متقاضی قادر است با کمترین نگرانی و گرفتاری های مرتبط با سرمایه گذاری مستقیم و ایجاد کسب و کار شخصی، مجوز اقامت دائمی ایالات متحده را بدست آورد.
اجازه کار، اجازه تحصیل، امکان زندگی در هر یک از ایالت ها و راه اندازی هرگونه کسب و کار مجاز، از دیگر مزایای این روش است.

مراحل کار برای متقاضیان دارای تابعیت ایران:


انتخاب وکیل:
اولین قدم برای ارائه درخواست کارت سبز از طریق سرمایه گذاری، انتخاب وکیل مورد اطمینان و متخصص در زمینه این نوع پرونده ها و عقد قرارداد با وی است.

انتخاب مرکز منطقه ای:
در قدم بعدی لازم است تا متقاضی یکی از مراکز منطقه ای دارای مجوز از اداره مهاجرت را به عنوان شرکت سرمایه پذیر انتخاب کند. انتخاب مرکز منطقه ای نیز بسیار مهم است. هرچه شرکت مورد نظر دارای سابقه فعالیت بلند مدت و روشنی داشته باشد و پروژه های آنان از لحاظ بررسی ها و برآوردهای مالی و اقتصادی شرایط مناسب تر و پایدار تری داشته باشدٰ به طور حتم ریسک سرمایه گذاری را کاهش خواهد داد. متقاضیان مختار هستند تا هریک از مراکز منطقه ای دارای مجوز را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند و به طور معمول سه روش برای انتخاب گزینه مورد نظر پیش رو دارند. روش اول مطالعه و بررسی های لازم توسط خود متقاضی و یا با کمک دوستان و آشنایان مورد اعتماد در ایالات متحده است. روش دوم استخدام مشاور مالی و سرمایه گذاری است. مشاور اقتصادی در قبال دریافت حق الزحمه نسبت به بررسی مراکز منطقه ای موجود پرداخته و در نهایت نظر کارشناسی خود را در قالب لیستی به ترتیب اولویت ارائه می کند. در روش سوم متقاضیان از وکیل مورد اعتماد خود درخواست می کنند که بر اساس اطلاعات موجود از مراکز منطقه ای فعال و تجربه دیگر موکلین، چند مرکز منطقه ای را معرفی نماید. به هر حال و در صورت انتخاب هریک از این سه روش، مسئولیت انتخاب مرکز منطقه ای صرفا با خود متقاضی خواهد بود و هیچکس قانونا نباید وی را محدود به انتخاب مرکز منطقه ای خاصی نماید.

تکمیل پرونده سرمایه گذاری:
پس از انتخاب مرکز منطقه ای، وکیل متقاضی با همکاری وکیل شرکت سرمایه پذیر، نسبت به تکمیل پرونده اقدام می کند. تکمیل پرونده متقاضیان ایرانی به دلیل شرایط ویژه و رعایت نکات ظریفی که این نوع پرونده ها دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مرحله لازم است متقاضی همکاری لازم را برای تامین و ارائه مدارک شخصی و شغلی مورد نیاز با وکیل خود انجام دهد.

انتقال مبلغ سرمایه و ارائه پرونده به اداره مهاجرت:

 

پس از تکمیل پرونده، زمان انتقال اصل مبلغ سرمایه گذاری (پانصد هزار دلار) فرا می رسد. این مبلغ توسط متقاضی به حساب محضری (Escrow Account) ویژه ای که به این منظور تعیین می شود منتقل می شود. تا زمان ارائه پرونده و صدور تاییدیه از سوی اداره مهاجرت ایالات متحده، پول انتقال یافته در حساب مذکور سپرده شده و هیچکس نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد.
مرحله بررسی پرونده سرمایه گذاری (I-526) توسط اداره مهاجرت و صدور نامه تایید سرمایه گذاری از مهم ترین مراحل این گونه پرونده ها است که در حال حاضر زمان انتظار آن در حدود 6 تا 8 ماه است.
با صدور نامه تایید پرونده از سوی اداره مهاجرت، مبلغ پانصد هزار دلار از حساب محضری به شرکت سرمایه پذیر منتقل شده و متقابلا اوراق سهامداری به نام سرمایه گذار صادر و ارسال می شود. پس از آن پرونده به مرکز ملی ویزا در وزارت امورخارجه ایالات متحده ارسال می گردد.

مرکز ملی ویزا و مصاحبه در سفارت:
در این مرحله، وکیل متقاضی کار تکمیل پرونده صدور مجوز اقامت دائمی (کارت سبز) متقاضی و خانواده وی را در وزارت امور خارجه به انجام می رساند. در نهایت وقت مصاحبه ای برای متقاضی و خانواده وی در نزدیک ترین سفارت ایالات متحده تعیین می شود. متقاضیانی که محل زندگی آنان در ایران است می توانند یکی از سفارتخانه های ایالات متحده در شهرهای آنکارا (ترکیه)، ابوظبی (امارات متحده عربی)، فرانکفورت (آلمان)، وین (اتریش) و ناپل (ایتالیا) را برای انجام مصاحبه خود انتخاب کنند.

صدور ویزای ورود و دریافت کارت سبز موقت:
پس از انجام مصاحبه و طی مراحل لازم برای بررسی و تایید امنیتی (Administrative Processing)، ویزای ورود برای متقاضی و خانواده صادر شده و کارت سبز آنان پس از ورود به آدرسی که در ایالات متحده ارائه کرده اند ارسال می شود.
در حال حاضر مدت زمان طی مراحل پرونده از شروع تا زمان مصاحبه در سفارت در حدود 12 تا 18 ماه برآورد می شود.
کارت سبز صادر شده به صورت مشروط و دارای اعتبار 2 ساله است که لازم است پس از گذشت 1 سال و 9 ماه از زمان صدور آن، پرونده جداگانه ای برای در خواست تبدیل آن از حالت مشروط به دائم به اداره مهاجرت ارائه گردد (I-829). کارت سبز دائمی دارای اعتبار 10 ساله و قابل تمدید است و متقاضی می تواند 4 سال و 9 ماه از زمان صدور کارت سبز اولیه با رعایت شرایط قانونی نسبت به درخواست تابعیت (سیتی زِن شیپ) اقدام نموده و پس از آن پاسپورت ایالات متحده را دریافت کند.

در ادامه تعدادي از سوالات متداول در زمينه ويزاي سرمايه گذاري پاسخ داده شده است.

سوالات متداول در ارتباط با ويزاي سرمايه گذاري EB-5

آيا موسسات و شركت هايي كه سرمايه گذاري در آنها انجام مي شود از سوي دولت داراي مجوز فعاليت و تحت نظارت هستند؟
بله، اين مراكز منطقه ای از سوي اداره مهاجرت ايالات متحده (USCIS) مورد تاييد قرار گرفته اند.

مدت زمان سرمايه گذاري به منظور دريافت اقامت دائمي (كارت سبز) چقدر است؟
بستگی به مرکز منطقه ای انتخاب شده دارد و بطور معمول 4 تا 6 سال است.

آيا بازپرداخت اصل مبلغ سرمايه گذاري (000ر500 دلار) توسط شركت هاي سرمايه پذير تضمين مي شود؟
طبق قانون، سرمایه گذاری انجام شده به منظور دریافت اقامت دائمی می بایست تحت ریسک باشد. اين نوع سرمايه گذاري هم با انواع ديگر سرمايه گذاري تفاوتي ندارد و بر اساس قانون شرکت های سرمایه پذیر نمی توانند هيچگونه تضميني براي آن ارائه نمایند. از آنجا که سرمایه گذار این ریسک را می پذیرد تا سرمایه خود را به منظور رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در یکی از این مراکز منطقه ای سرمایه گذاری کند، متقابلا دولت ایالات متحده نیز به وی و خانواده او مجوز اقامت دائمی اعطا می کند. به همین دلیل انتخاب درست مرکز منطقه ای می تواند ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهد.

آيا سرمايه گذاري انجام شده مشمول سود (زیان) مي شود؟
بله و ميزان آن به سود (زیان) شركت سرمايه پذير بستگي دارد. تمامی این شرکت ها دارای برنامه و بودجه و برآوردهای مالی هستند و طبیعی است که توقع کسب سود دارند. گزارش وضعيت مالي پروژه ها در دوره هاي سه ماهه در اختيار سرمايه گذاران قرار مي گيرد.

آيا كل مبلغ سرمايه گذاري (000ر500 دلار) مي بايست به صورت يكجا پرداخت شود يا بصورت چند مرحله اي هم امكانپذير است؟
مبلغ 000ر500 دلار در چند مرحله قابل ارسال است، اما كل مبلغ مي بايد قبل از تسليم كردن مدارك مربوطه به اداره مهاجرت، به حساب معين شده واريز شده باشد.

آيا با انجام سرمايه گذاري از سوي متقاضي، همسر و فرزندان مجرد زير 21 سال آنان همزمان با متقاضي حائز شرايط دريافت ويزا خواهند شد يا منوط به مراحل بعدي و زمانبر خواهد بود؟
تمامي اعضاي خانواده در يك زمان براي مصاحبه به يكي از كنسولگري هاي ايالات متحده براي مصاحبه مراجعه مي كنند و ويزاي مهاجرتي آنان با هم صادر مي شود.

آيا اگر در يك خانواده فرزند يا فرزندان مجرد بالاي 21 سال وجود داشته باشند، هيچ راهي براي صدور ويزاي آنان از طريق ويزاي سرمايه گذاري والدين وجود ندارد؟
خير، آنها مي توانند بطور شخصي براي دريافت ويزا اقدام كنند و يا والدين آنها در آينده بعنوان دارنده كارت سبز و بر اساس قوانين مربوطه براي فرزندان مجرد بالاي 21 سال درخواست ويزا نمايند.

در صورت صدور ويزاي سرمايه گذاري و عزيمت سرمايه گذار و خانواده به امريكا، آنان اجازه كار ، استخدام و يا راه اندازي كسب و كار ديگري خواهند داشت؟
بله، هر دارنده مجوز اقامت دائمي (كارت سبز) مجاز به كار كردن، راه اندازي كسب و كار، تحصيل در مراكز آموزشي، خريد مستغلات و ... در تمامی ایالت ها بر اساس قوانين حاکم است.

ديگر هزينه هاي مرتبط با ويزاي سرمايه گذاري به چه ميزان است ؟ اعم از حق الوكاله، كارمزد مراكز منطقه ای و ....
هزینه اداری مراكز منطقه ای متناسب با نوع فعاليت شان متفاوت است. به همین دلیل مجموع هزینه های اداری این مراکز و هزینه های وکالت از ابتدا تا زمان دریافت کارت سبز اولیه را می توان بین 70 تا 80 هزار دلار برآورد کرد. رقم دقیق تر آن پس از انتخاب مرکز منطقه ای قابل تخمین خواهد بود که در قراردادهای فی مابین به طور روشن ذکر می شود.

نحوه پرداخت هزينه هاي مرتبط فوق الذكر چگونه است؟
هزينه هاي اداري مراكز محلي و هزینه وکالت همزمان با تصميم متقاضي به شروع اقدامات لازم براي افتتاح پرونده، تكميل فرم ها و تهيه مدارك مهاجرت و امضاي تمامي قراردادهاي مورد لزوم پرداخت مي شود. مبلغ سرمايه گذاري (پانصد هزار دلار) متعاقبا آماده واريز به حساب تعيين شده باشد.

 

فهرست مراکز منطقه ای

برای اطلاع از جدیدترین فهرست مراکز منطقه ای دارای مجوز فعالیت از اداره مهاجرت ، می توانید از طریق لینک زیر به صفحه مربوطه در وب سایت رسمی اداره مهاجرت مراجعه کنید.

 Regional Centers List

شبکه های اجتماعی

        

Go to top